אמצעי בטיחות למניעת סיכונים בתחזוקת חשמל

חשמל

חשמל מפעיל את החיים שלנו, החל ממכשירי החשמל הביתיים ועד לציוד רב עוצמה במפעלי התעשייה. החשמל הוא מרכיב חיוני בחיי היומיום שלנו ורובנו לא יכולים לחיות בלעדיו. למרות היותו של החשמל מעשה ידי אדם, עדיין הוא יכול להיות מסוכן אם אינו מתוכנן, בנוי ומתוחזק כראוי. הקריטריונים המתאימים לתחזוקת חשמל מבטיחים שמירה על מערכת בטוחה ואמינה.

הכרח בטיחותי

בטיחות החשמל מחייבת תחזוקה מתמשכת. להזנחת בטיחות החשמל יש השלכות משמעותיות, החל מתאונה קלה ועד לתקלה חמורה כולל שריפה והרוגים. על מנת למנוע את הבעיות הללו, חשוב מאוד לדווח על כל חשש הנוגע לבטיחות החשמל במבנה שלכם.

תקלות חשמל במקום העבודה עשויות להיות חמורות יותר ופחות. אבל הן תמיד ישפיעו על התפוקה של העובדים, שלא לדבר על נזקים גופניים אפשריים. לכן, תוכנית תחזוקה מקיפה, היא קריטית לכול עסק ובית פרטי.

מהי תחזוקת חשמל?

ככול שהציוד התעשייתי הוא ישן יותר, גדל הסיכוי לכשלים או לחריגות תפקודיות. ההשלכות של תקלות אלה יכולות להיות ירידה קלה בייצור אבל גם השבתה מוחלטת של שרשרת הייצור.

המשמעות היא שהעסק עלול להינזק כלכלית והרווחיות שלו בטווח הקצר, הבינוני והארוך יכולה להיפגע. שלא לדבר על נזקים כתוצאה מפגיעות גוף.

תוכנית תחזוקה כוללת גם בדיקות שוטפות של הציוד החשמלי המקלות על איתור בעיות אפשריות. בדיקה בתגובה לתקלה תוביל לתיקון, אבל בדיקות תקופתיות קבועות יובילו למניעת תקלות ונזקים.

נכון שלא תמיד ניתן לזהות כל בעיה בזמן, ואולי יתרחשו תקלות לא צפויות שיחמקו מעיני האחראיים. עם זאת, מדיניות של תחזוקה המקפידה על בדיקות שוטפות, תצמצם תקלות אלה למינימום. יישום מדיניות זו אינה מוגבלת רק לתעשייה והיא חיונית גם במבני ציבור ומבני מגורים פרטיים.

  • דוגמאות להתקני חשמל הזקוקים לתחזוקה קבועה ומתמשכת:
  •  דוד לחימום מים
  •  מזגני אוויר
  • מכונות חשמליות ואלקטרומכניות
  • מערכות תאורה
  • מכשירי חשמל נפוצים אחרים
  • על תקלות חשמל מסוכנות
  •  התחשמלות

התחשמלות, או שוק חשמלי, היא בעיית בטיחות מסוכנת שעלולה לסכן את חייו של האדם שבא במגע ישיר עם מקור חשמלי. מצב זה יכול להתרחש כאשר אדם נוגע בחוט חשמל חי או במכשיר חשמל שניזוק וזרם החשמל שלו נחשף.

התחשמלות עלולה לגרום לפציעה חמורה או למוות. תחזוקה אמורה לנקוט באמצעי הזהירות הדרושים כדי למנוע מקרים חמורים שכאלה.

כדי למנוע התחשמלות יש להקפיד על נהלי הבטיחות בתחום החשמל, כולל לבישת ביגוד מגן והימנעות ממגע חשוף עם ציוד חשמלי. בנוסף, חשוב לבדוק את הציוד החשמלי באופן קבוע כדי להבטיח שמצבו תקין ומצב התחזוקה שלו תואם את שיטות העבודה המומלצות בתעשייה.

חשוב גם להכשיר עובדים כך שיהיו מודעים לסכנות ההתחשמלות ולנהלי הבטיחות הנכונים ויוכלו לנקוט באמצעי הזהירות הנכונים כשהם עובדים עם ציוד חשמלי.

תחזוקה נאותה יכולה למנוע התחשמלות שעלולה להסתיים בדום לב, באי ספיקת נשימה או בפגיעה חמורה אחרת.

הבזקי קשת

אירועים של הבזקי קשת הם בעיה חמורה של בטיחות חשמלית. מדובר בשחרור מסוכן של אנרגיה המתרחש כתוצאה מתקלה במערכת החשמל. לפעמים זה נובע מציוד חשמלי פגום, ממערכות חשמל שהותקנו בצורה לא נכונה, או בגלל עומס יתר על מערכת החשמל.

כאשר הבזקי קשת מתרחשים, הם עלולים לגרום לפציעה חמורה או למוות והם מסוכנים לכול מי שנמצא בקרבת מקום. הם עלולים גם לגרום נזק משמעותי לרכוש ולציוד.

תחזוקת חשמל – הכרוכה בבדיקות שוטפות של הציוד החשמלי, במתן ביגוד מגן נאות לעובדי החשמל ובעריכת הדרכות בנושא סכנות הבזקי קשת והתקנות הקשורות אליהם – יכולה לעזור למניעת תקריות חמורות.

כדי למנוע תקריות של הבזקי קשת, יש לוודא שהציוד החשמלי המותקן, מתוחזק ונבדק בעקביות באופן הנכון. בדיקות סדירות של הציוד החשמלי יאפשרו לזהות בעיות פוטנציאליות ולתקן אותן לפני שאלה יהפכו למסוכנות.

מה כוללת תוכנית לתחזוקה?

הנה שלושה פרמטרים, מתוך רשימת הפרמטרים החשובים בכול תוכנית לתחזוקת חשמל:

1.    לתעדף את הציוד החשמלי לפי רמת העדיפות שלו בתוך השרשרת. בציוד פחות קריטי אפשר לטפל במרווחים גדולים יותר, ולהסתמך רק על תחזוקה מתקנת. בציוד קריטי יותר יש לטפל בתדירות גבוהה יותר ובתוכניות מניעה או חיזוי.

2.    השלב השני הוא זיהוי דפוסים אפשריים בתקלות בציוד, בהנחה שגם תחזוקה מונעת לא יכולה לצמצם כשלים אפשריים לחלוטין. כלומר, לפעול להגבלת שיעור הכשלים שנוצרו בשל מצבים אקראיים או בלתי צפויים.

3.    יש צורך להעריך את משך הזמן שבמהלכו ינותק החשמל המוביל לציוד התקול במפעל ועד כמה ניתן לשער את משך זמן ההשבתה, על מנת לא לשתק את המפעל לחלוטין.

לבסוף, אין להתעלם מתקנות הבטיחות בתחום החשמל. הסכנות הגדולות ביותר לפציעה אישית ולנזק לרכוש נובעות ממפגעי בטיחות חשמליים הכוללים: הבזקי קשת, כוויות או התחשמלות. חשוב לבצע את צעדי הבטיחות הנדרשים, לשמור על התקנה ותחזוקה נכונה של כל ציוד חשמלי, לוודא שתוכנית הבטיחות החשמלית באתר אכן מיושמת ומתאימה לצוות המקומי ולבצע הדרכות שוטפות לצוות – כל אלה יוכלו למנוע את הסיכונים הקשורים לציוד, למכשירים ולמערכות חשמל לא תקינים.

לקוחות

עבודות חשמל. בקליק
צרו איתנו קשר
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.